چادر و پوشش بسیار ساده معلمی،
تلفن همراه و تلفن ثابت:نیاز مدوام به برقراری ارتباط با مدرسه ،همکاران و دانشگاه ودر شرایط اضطراری برای برقراری ارتباط با خانواده (بیشتر ارتباطات حضوری است).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
توضیحات تکمیلی این بخش در فصل چهارم ذیل عنوان محصولات فرهنگی معرف (شناسنده)فرهنگ ارائه خواهد شد.
۳-۴-۹ . مصورسازی خود[۲۰۶]
«یک تصویر (عکس) به هزاران لغت میارزد». معنای ضمنی این ضربالمثل این است که یک تصویر نمایشی میتواند پیامی را مؤثرتر و با قدرتی بیشتر از یک سری واژگان انتقال دهد. قدرت تصویرسازی بهمنزلهی یک ابزار ارتباطی است که به دلیل سادگی و موجزبودن، از پیچیدگیهای متن به دور است.هر اندازه فرهنگ پیچیده به نظر می آید،مردم نگاران میکوشند تا آن را در قالبی فهمیدنی و مدیریتشدنی، برای تجزیه و تحلیل و تفسیر آینده قرار دهند(چنگ، ۲۰۰۸).
در ادامه راهبردهای تصویرسازیای همچون نمودار روابط خویشاوندی و نقاشی آزاد معرفی می شود.
۳-۴-۹-۱ . نمودار روابط خویشاوندی[۲۰۷]
شکلگیری خانواده، به هر صورت که تعریف شود، نقش مهمی در شکلگیری فرهنگ دارد و نمودارسازی روابط خانوادگی ، شبکهی اجتماعی نزدیک فرد را روشن میسازد. بسیاری از مردم نگاران، بهویژه آنهایی که دربارهی جوامع سنتی مطالعه کردهاند، شجرهنامهها را بهمنزلهی بخشی از مطالعهی میدانی قومنگارانهی خود جمع آوری کردهاند (دراکه[۲۰۸]، ۲۰۰۷ به نقل از چنگ،۲۰۰۸).
با توجه به اهمیت روابط خویشاوندی در فرهنگ، نشاندادن روابط خانوادگی در یک نمودار، آغاز خوبی برای جمع آوری دادههای حافظهی شخصی است. استفاده از نمودارِ روابط خویشاوندی، فرایند جمع آوری دادهها را آسان میکند.
راهنمای نمودار
مرد
زن
مرد مرحوم
زن مرحومه
نمودار۱٫نمودار روابط خویشاوندی
۳-۴-۹-۲ . راهبردهای تصویرسازی
در این راهبرد یک مکان مهم که به پژوهشگردر فهم خود و ارتباط با دیگران کمک کرده است،انتخاب می شود. آن مکان کشیده شده و.به هر اندازه ممکن است جزئیات در آن وارد می شود. پژوهشگر باید توضیح دهد چرا این مکان برای او مهم است(چنگ، ۲۰۰۸).
شکل۱٫۳نمایی از منزل پدری
انباری حمام آشپزخانه
محل درس خواندن من و خواهرم
اتاق پذیرایی اتاق نشیمن
راهرو ورودی
باغچه
دستشویی
درب بزرگ ورودی باغچه
حوض آب
ب:جمع آوری داده های مربوط به زمان حال
۳-۴-۱۰٫ جمع آوری داده های خود-مشاهده گرانه: ثبت اتفاقی خودمشاهده گری من
جدول شماره ۱٫۴ در صفحه ۱۶۷ نمونه ای از کاربرد این تکنیک است.
۳-۴-۱۱٫ داده های خود تاملی (خود- فکورانه)[۲۰۹]: اولویت ها و ارزشهای شخصی[۲۱۰]
داده های خود تاملی (خود- فکورانه) از درون نگری، خود تحلیلی و خود ارزیابی مبنی بر کیستی و چیستی پژوهشگر حاصل می شود.
در مطالعه اتواتنوگرافیک تجزیه و تحلیل ارزشها و اولویت های شخصی بسیار مفید است زیرا ارزشها همیشه آشکارا در زندگی مردم به کار گرفته یا تولید نمی شوند. بنابراین داده هایی درباره ارزشهای شخصی و اولویت ها به آسانی نمی تواند از طریق مشاهده رفتارها یا افکار زودگذر جمع آوری گردد بلکه این داده ها بواسطه فرایند خود- تحلیل گری قابل دستیابی هستند. در این معنا، این گونه جمع آوری داده های خود – فکورانه (تاملی) حد میانه ای را بین جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها ایجاد می کند(چنگ، ۲۰۰۸).
۵ ارزشی که برای من از اهمیت بسیاری برخوردارند: