واسه بررسی اینکه این روش، مشخصهی درست رو جفت و جور میکنه یا نه، اول با به کار گیری مقدار امپدانس تخمینزده شده تنظیمات مربوط به رله اصلاح میشه. بعد رلهی تنظیمشده با خطاهای جور واجور در موقعیتهای متفاوت آزمایش میشه. بعد تاثیر خازن سری با ظرفیت ۳۰ درصد جبرانسازی خط انتقال، روی تنظیمات ناحیهی حفاظتی ۲ و ۳ رله مورد بررسی قرار میگیرد.
تاثیر خازن سری بر ناحیهی حفاظتی ۲:
در شکل ۴-۲ مشخصهی مهو ناحیهی حفاظتی ۲ رله، وقتی که خط انتقال، جبرانسازی نشده نشونداده شده. بعد از جبرانسازی خط انتقال، همونطور که در فصل ۲ توضیح داده شد، به دلیل کاهش امپدانس اندازهگیری شده به وسیله رله، باید تنظیمات رله متناسب با شرایط شبکه و مقدار سطح جبرانسازی اصلاح شه.
شکل ۴‑۲: مشخصهی ناحیهی حفاظتی ۲ رله، وقتیکه هیچ جبرانسازی در خط انتقال انجام نشده، زاویهی توان ۱۰ درجه
بعد از تخمین ۳۰ درصدی سطح جبرانسازی، تنظیمات رله متناسب با این تغییر اصلاح میشه.
در شکل۴-۳ مشخصهی اصلاحشدهی ناحیهی حفاظتی ۲ رله بعد از تخمین سطح جبرانسازی نشون دادهشده. در این شکل تاثیر جبرانساز روی تنظیمات ناحیهی حفاظتی ۲ رله به طور کامل مشخص شده.
شکل ۴‑۳: اصلاح تنظیمات ناحیهی حفاظتی ۲ رله پس از ۳۰% جبرانسازی خط، زاویهی توان ۱۰ درجه
بعد مشخصهی اصلاحشده با اعمال خطاهای جور واجور در ناحیهی حفاظتی ۲ آزمایش میشه. در شکل ۴-۴ کارکرد رله با مشخصهی اصلاحشده در برابر خطای یدونهفاز با زمین A-G نشون دادهشده است.
شکل ۴‑۴: کارکرد رله دیستانس با تنظیمات اصلاح شده ناحیهی حفاظتی ۲ در برابر خطای A-G ، پس از ۳۰% جبرانسازی، زاویهی توان ۱۰ درجه
همونطور که در شکل ۴-۴ مشاهده میشه، رله کارکرد درستی در برابر خطا داره. بعد درستآزمایی روش پیشنهادی در تخمین سطح جبرانسازی شده و اصلاح تنظیمات رله واسه ناحیهی حفاظتی ۳ بررسی میشه.
تاثیر خازن سری بر ناحیهی حفاظتی ۳ رله:
در شکل۴-۵ مشخصهی مهو ناحیهی حفاظتی ۳ وقتی که خط انتقال، جبرانسازی نشده نشون دادهشده. بعد از جبرانسازی خط انتقال، باید تنظیمات رله متناسب با شرایط شبکه و مقدار سطح جبرانسازی اصلاح شه.
شکل ۴‑۵: مشخصهی ناحیهی حفاظتی ۳ رله، وقتیکه هیچ جبرانسازی در خط انتقال انجام نشدهاست، زاویهی توان ۱۰ درجه
بعد از تخمین ۳۰ درصدی سطح جبرانسازی، باید تنظیمات رله متناسب با این تغییرات اصلاح میشه. در شکل۴-۶ مشخصهی اصلاحشدهی ناحیهی حفاظتی ۳ رله، بعد از تخمین سطح جبرانسازی نشون دادهشده. در این شکل تاثیر جبرانساز روی تنظیمات رله در ناحیهی حفاظتی ۳ به طور کامل مشخص شده.
شکل ۴‑۶: تاثیر خازن سری روی تنظیمات رله و مشخصهی اصلاحشده ناحیهی حفاظتی ۳ رله در ۳۰ درصد جبرانسازی، زاویهی توان ۱۰ درجه
بعد مشخصهی اصلاحشده با اعمال خطاهای جور واجور در ناحیهی حفاظتی ۳ آزمایش میشه. در شکل ۴-۷ کارکرد رله با مشخصهی اصلاحشده در برابر خطای یدونهفاز با زمین A-G نشون داده شده.
شکل ۴‑۷: – کارکرد رلهی دیستانس با تنظیمات اصلاح شده ناحیهی حفاظتی ۳ در برابر خطای A-G ، پس از ۳۰% جبرانسازی، زاویهی توان ۱۰ درجه
جهت بررسی بیشتر روش پیشنهادی، زاویهی توان سیستم آزمایشی رو تغییر داده و توانایی تخمین الگوریتم آزمایش میشه که یافته های حاصل در جدول ۴-۳ اومدهاست. مشاهده میشه که این روش با درصد خطای قابل قبولی مقدار امپدانس خازن رو تخمین میزند و رله با تنظیمات اصلاحی کارکرد درستی در برابر خطا داره.
جدول ۴‑۳: یافته ها بهدست اومده از این روش در تخمین امپدانس خازن سری در زاویه توانهای جور واجور
زاویه توان
امپدانس خازن تخمینی
امپدانس بین باس ۱و ۲
درصد خطا تخمین
فازور ولتاژ PMU1
فازور ولتاژ PMU2
فازور جریان PMU1
فازور جریان PMU2
۲۰
-j 38.43
۱۰٫۲۶
+ j 88.57
۰٫۸۷%
۲۳۷٫۱۹۷
– j 77.02
۲۵۸٫۲۶
– j 85.099
۰٫۰۲۳۳