تکنولوژیگرایی
۱۹-۱۶
قابلیت بازاریابی الکترونیکی
۲۲-۲۰
محیط رقابتی
۲۷-۲۳
شدت رقابت
۳۴-۲۸
آشفتگی بازار
۳۹-۳۵
عملکرد مرتبط با مشتری
۴۱-۴۰
عملکرد سازمانی
۴۴-۴۲
۳-۵) روایی و پایایی پرسشنامه
معمولا در تحقیقات اجتماعی، اثبات این نکته از پژوهش انجام شده نتایج پایا و معتبری داشته یا خیر، بسیار ضروری است. در عرف علمی سنجش یک پدیده آن گونه که به وسیله یک مفهوم خاص طراحی شده، هنگامی اعتبار دارد که آن پدیده، واقعا مورد سنجش قرارگرفته باشد (فیلیپس، ۱۹۷۶). معیارهایی که برای آزمودن برازش ابزار پژوهش به کار میروند، عبارتند از روایی و پایایی. روایی تعیین می کند که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد یک مفهوم خاص را اندازه میگیرد. پایایی مشخص می کند که یک ابزار اندازه گیری تا چه میزان سازگاری و مفهوم مورد نظر را اندازه میگیرد(سکاران،۱۳۸۶، ۲۲۲-۲۲۳).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۵-۱) روایی (اعتبار)
روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای درست و صحیح بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیریهای نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر میگردد (خاکی، ۱۳۸۲، ۲۸۸).
در این تحقیق ضمن استفاده از پرسشنامه استاندارد، پرسشنامه به منظور سنجش روایی تحت بررسی اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت و از آنها در مورد مربوط بودن سوالات، واضح بودن و قابل فهم بودن سوالات و اینکه آیا این سوالات، متغیرهای موجود در مدل استفادهشده در این تحقیق را مورد سنجش قرار می دهند، نظرخواهی شد و اصلاحات لازم در پرسشنامه اعمال گردید.
۳-۵-۲) پایایی (قابلیت اعتماد)
پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود؛ عبارت است از این که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان و مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به عبارت دیگر ابزار معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد. برای اندازه گیری پایایی، از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده میکنیم. ضریب همبستگی بین اندازه های نتایج اندازه گیری مکرر، با یک وسیله اندازه گیری در شرایط یکسان، نشاندهنده درجه پایایی اندازه گیری آن وسیله اندازه گیری است. کمیت ضریب پایایی، به طور معمول بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر، معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است (ظهوری، ۱۳۷۸،۱۲۶).
در تحقیق حاضر از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار میرود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه (یا زیرآزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد(سرمد و همکاران،۱۳۸۲،۱۶۷و۱۶۹). هر قدر این عدد به یک نزدیکتر باشد پرسشنامه از پایایی بیشتری برخوردار میباشد. طبق قاعده، آلفا دستکم باید ۷۰% باشد تا بتوان مقیاس را دارای اعتبار دانست(ازکیا ،۱۳۸۲،۵۲۴). در این پرسشنامه میزان آلفای کرونباخ کلی برابر با ۰٫۹۸ است. حال برای هر متغیر به صورت جداگانه آلفای کرونباخ را محاسبه میکنیم.
جدول ۳-۳) نتایج آلفای کرونباخ
مولفه
آلفای کرونباخ
بازارگرایی
۰٫۹۶
تکنولوژیگرایی
۰٫۸۳