برای انجام این بخش از تحقیق تنها زبان آموزان گروه آزمودنی مد نظر بودهاند. همان طور که قبلا گفته شده است، در کانون زبان ایران هر ترم شامل بیست جلسه میباشد؛ برای انجام این تحقیق در شش جلسهی اول ترم، انجام تکلیف نوشتاری این زبان آموزان به شیوهی سنتی بوده و باید از روی دروس رونویسی میکردند و هر دو شب یک املا در خانه مینوشتند. در این مدت پیش آزمون املای کلمات انگلیسی از این زبان آموزان گرفته شد. سپس بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling به این زبان آموزان معرفی شد و در چهارده جلسهی آخر ترم زبان آموزان به جای انجام تکالیف به صورت سنتی بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling را هر شب انجام میدادند و سپس در آخر ترم پس آزمون املای کلمات انگلیسی از این زبان آموزان گرفته شد و میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون این زبان آموزان با یکدیگر مقایسه شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
3-3-2- بررسی تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling بر یادگیری املای کلمات انگلیسی در زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد
در این بخش از تحقیق، عملکرد زبان آموزان دو کلاس (گروه آزمودنی و گروه شاهد) مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این بخش، در شش جلسهی اول ترم که تکلیف زبانآموزان هر دو کلاس (گروه آزمودنی و گروه شاهد) به شیوهی سنتی بوده، پیش آزمون املایی از زبان آموزان گرفته شد تا مشخص شود که زبان آموزان هر دو گروه در یک سطح دانش املای کلمات انگلیسی قرار داشتهاند. از جلسهی هفتم تا بیستم زبانآموزان گروه آزمودنی با بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling آشنا شده و به جای رونویسی از روی دروس، هر شب این بازی را انجام میدادند. در پایان این چهارده جلسه، پس آزمون املای کلمات انگلیسی از زبان آموزان دو گروه گرفته شد تا تفاوت نمرات زبان آموزان بعد از معرفی بازی نیز معلوم شود.
3-3-3- بررسی تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling بر یادگیری کلمات هم آوا
در این قسمت از تحقیق، تاثیر بازی آموزشی Fun Spelling بر یادگیری املای کلمات هم آوا مورد بررسی قرار گرفت. همان طور که قبلا گفته شد، کلمات هم آوا آن دسته از کلماتی هستند که مانند هم تلفظ میشوند ولی از لحاظ نوشتار و معنا متفاوت میباشند.
در انجام این تحقیق نیز املای زبان آموزان دو گروه مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا املای زبان آموزان برای انجام این کار بررسی گردید تا تعداد کلمات هم آوا در هر املا مشخص شود. سپس نمرهای که هر زبان آموز در پیش آزمون املای این دسته از کلمات به دست آورده محاسبه گردید. در جلسهی هفتم بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling به زبان آموزان گروه آزمودنی معرفی شد و سپس در آخر ترم پس آزمون املای کلمات هم آوا از زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد گرفته شد تا تفاوت میانگین نمرات املای کلمات هم آوای زبان آموزان قبل و بعد از انجام بازی مشخص شود.
3-3-4- بررسی تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling بر یادگیری املای کلمات انگلیسی دارای حروف ساکن
همچنین در این پژوهش یادگیری املای آن دسته از کلمات انگلیسی که دارای حروف ساکن، مانند حرف b در کلمهی climb میباشند مورد بررسی قرار گرفت.
ابتدا املای زبان آموزان هر دو گروه برای انجام این کار بررسی گردید تا تعداد کلماتی که دارای حروف ساکن میباشند در هر املا مشخص شود. سپس نمرهای که هر زبان آموز در پیش آزمون املای این دسته از کلمات به دست آورده محاسبه گردید. برای پی بردن به تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling ابتدا باید مشخص میشد که زبان آموزان هر دو گروه در شش جلسهی اول ترم از لحاظ نوشتار و املای کلمات انگلیسی دارای حروف ساکن در یک سطح بودهاند. بعد از این، در آخر ترم پس آزمون املای کلمات انگلیسی حاوی حروف ساکن از زبان آموزان دو گروه آزمودنی و شاهد گرفته شد. مقایسهی نتایج آزمون شش جلسهی اول هر دو گروه به این علت است که پس از انجام بازی آموزشی رایانهای توسط گروه آزمودنی بتوان نتایج پس آزمون هر دو گروه را با یکدیگر مقایسه کرد و از آن نتیجه گیری نمود. با این روش تفاوت نمرات زبانآموزان دو گروه در مورد کلمات با حروف ساکن مشخص گردید.
3-4- تحلیل دادهها
در این قسمت روش آماری استفاده شده جهت تحلیل دادههای به دست آمده از پیش آزمونها و پس آزمونهای املای کلمات انگلیسی، کلمات هم آوا و کلمات دارای حروف ساکن بیان میگردد.
3-4-1- تحلیل نمرات پیش آزمون و پس آزمون املای کلمات انگلیسی زبان آموزان گروه آزمودنی
همان طور که در قسمت قبل گفته شد، برای مشخص شدن تاثیر بازی آموزشی بر پیشرفت یادگیری املای کلمات انگلیسی زبان آموزان، در ابتدا تنها املای زبان آموزان یک کلاس (گروه آزمودنی) مورد تحقیق قرار گرفت. با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای جفتی T میانگین پیش آزمون و پس آزمون املای کلمات انگلیسی زبانآموزان محاسبه میشود و سپس میتوان معلوم نمود که آیا انجام این بازی آموزشی تاثیری بر یادگیری املای انگلیسی زبان آموزان داشته و آیا زبان آموزان نمرهی بالاتری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کسب نمودهاند یا خیر.
3-4-2- تحلیل نمرات پیش آزمون و پس آزمون املای کلمات انگلیسی، کلمات هم آوا و کلمات دارای حروف ساکن زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد
روش تحلیل نمرات پیش آزمون املای کلمات انگلیسی، املای کلمات هم آوا و املای کلماتی که دارای حروف ساکن میباشند به یک صورت است.
همان طور که گفته شد، برای انجام این موارد در پژوهش حاضر، از زبان آزمون دو کلاس استفاده شده که یکی گروه آزمودنی و دیگری گروه شاهد میباشد. ابتدا پیش آزمون املای کلمات انگلیسی از زبان آموزان هر دو گروه گرفته شد و سپس به وسیلهی روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T، میانگین نمرات پیش آزمون زبان آموزان هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد تا مشخص شود که تفاوت معنا داری بین نمرات این دو گروه زبان آموز وجود نداشته و زبان آموزان در یک سطح دانش املای کلمات بودهاند.
سپس بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling به زبان آموزان گروه آزمودنی معرفی شد و بعد از آن پس آزمون املای کلمات انگلیسی از زبان آموزان هر دو گروه گرفته شد. با به دست آوردن میانگین نمرات پس آزمون زبان آموزان و با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای غیر وایستهی T میتوان معلوم کرد که آیا بعد از ارائه بازی به گروه آزمودنی تفاوت معناداری در نمرهی کسب شدهی زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد وجود دارد و آیا بازی آموزشی Fun Spelling تاثیر مثبتی در یادگیری املای کلمات انگلیسی توسط زبان آموزان گروه آزمودنی داشته است یا خیر.
برای تحلیل نمرات املای کلمات هم آوا و املای کلمات دارای حروف ساکن نیز از روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T استفاده شد. یعنی مانند بخشی که در قسمت قبل ذکر شد ابتدا پیش آزمونی از زبان آموزان گروه آزمودنی و شاهد گرفته شد و نمرات پیش آزمون این دو گروه با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T با یکدیگر مقایسه شد. بعد از آشنایی زبان آموزان گروه آزمودنی با بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling پس آزمونی از زبان آموزان هر دو گروه گرفته شد و نمرات پس آزمون گروه آزمودنی و گروه شاهد نیز با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای غیر وابستهی T با یکدیگر مقایسه شده و مشخص میشود که آیا این بازی آموزشی رایانهای بر یادگیری املای کلمات هم آوا و یا املای کلمات دارای حروف ساکن تاثیر مثبت داشته است یا خیر.
فصل چهارم
یافتهها، نتایج تحقیق و بحث آن ها
مقدمه
در این فصل نتایج بدست آمده از انجام تحقیق ارائه شده و سپس مورد بررسی قرار میگیرند. روشهای تحلیل آماری استفاده شده و نتایج بدست آمده از این تحلیلها در این قسمت ارائه میگردد. در خاتمه نتایج به دست آمده با توجه به پیشینه موجود در زمینهی این تحقیق، مورد بحث قرار میگیرند.
4-1- یادگیری املای کلمات انگلیسی زبان آموزان گروه آزمودنی
سوال تحقیق 1: آیا انجام بازیهای آموزشی رایانهای بر یادگیری املای کلمات انگلیسی زبان آموزان تاثیر مثبت دارد؟
برای بدست آوردن جواب این سوال عملکرد گروه آزمودنی مورد بررسی قرار گرفت. همان طور که قبلا اشاره شد، در شش جلسهی اول ترم تکلیف زبان آموزان به شیوهی سنتی بوده که باید از روی دروس رونویسی میکردند. در این مدت یک پیش آزمون املای کلمات انگلیسی از این زبان آموزان گرفته شد و سپس در آخر ترم یعنی پس از معرفی بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling نیز پس آزمون املای کلمات انگلیسی از زبان آموزان گرفته شد.
طبق جدول 4-1 که در زیر آمده است میتوان متوجه شد که میانگین نمرهی پس آزمون (80/18=M) از میانگین نمرهی پیش آزمون (05/15=M) بالاتر است. با بهره گرفتن از روش آماری آزمون نمونههای جفتی T، مشخص شد که تفاوت معنا داری بین نمرات پس آزمون و پیش آزمون زبان آموزان وجود دارد (05/0>p، 65=t).
جدول 4-1: آمار توصیفی و آزمون نمونههای جفتی T جهت تشخیص تاثیر بازی آموزشی رایانهای Fun Spelling بر یادگیری املای کلمات انگلیسی در زبان آموزان گروه آزمودنی
معنا داری
درجه آزادی
ارزش t
انحراف معیار
میانگین
پیش آزمون=1
پس آزمون=2
000/0
32
03/10-
56/2
05/15
نمرهی املای کلمات انگلیسی(1)
09/1
80/18
نمرهی املای کلمات
انگلیسی (2)