-مساحت سطح انتشار نور چراغ به متر مربع در جهت ۹۰ درجه نسبت به خط عمود رو به پایین A
-نسبت بین شدت روشنایی عمودی به شدت روشنایی نیمه استوانه ای : بین ۰.۸ تا۱.۳
پیشنهاد۹۴ CIE برای نورپردازی فواره های عمودی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-برای فواره با ارتفاع پرتاب ۳ متر : نورافکن باریک تاب ۳ عدد ۱۵۰ وات
-برای فواره با ارتفاع پرتاب ۳ تا ۶ متر : نورافکن باریک تاب ۶ عدد ۱۵۰ وات
-برای فواره با ارتفاع پرتاب ۷ تا ۱۰ متر : نورافکن باریک تاب ۹ عدد ۲۵۰ وات
عکس(۳-۳)نور پردازی فواره های عمومی
پیشنهاد۹۴ CIE برای نورپردازی فواره های مورب
-برای فواره با پرتاب ۳ متر : در نقطه پرتاب : نورافکن باریک تاب ۱ عدد ۲۵۰ وات
-در نقطه فرود : نورافکن باریک تاب عدد ۲۵۰ وات
-برای فواره با پرتاب ۳ تا ۶ متر : در نقطه پرتاب : نورافکن باریک تاب عدد ۲۵۰
-در نقطه فرود : نورافکن پهن تاب ۲ عدد ۲۵۰ وات
-برای فواره با پرتاب ۷ تا ۱۰ متر : در نقطه پرتاب : نورافکن باریک تاب ۳عدد ۲۵۰
عکس(۳-۴)
۳-۳-۷ نورپردازی آبشارها
-نورافکنها در پای دیوار آبشار کار گذاشته میشوند.
-ارتفاع آبشار و حجم آب ، در انتخاب توان و میزان نور خروجی مؤثر
است.
-معمولاً از منابع نوری خطی استفاده می شود
عکس(۳-۵)نور پردازی آبشار
۳-۳-۸ مقادیر شدت روشنایی پیشنهادی در CIE 94برای نورپردازی سطوح با توجه به روشنایی محیط و جنس سطح جدول(۳-۱)
جدول(۲-۳)
۳-۴ آنالیز عوامل محیطی
۳-۴-۱ محیط استفاده از محصول
شرایط محیطی که محصول در آن قرار دارد مانند دمای هوا،آفتاب،برف،باران،طوفان،رطوبت هوا و آلودگی در طراحی محصول باید در نظر گرفته شود.
۳-۴-۲ رطوبت
بخار آب به وسیله تبخیر آب سطح اقیانوس ها و دریاها و همچنین سطوح مرطوبی چون گیاهان وارد هوا می شود .به دلیل متفاوت بودن هوای مناطق مختلف رطوبت هوا در آن ها یکسان نیست زیرا هوا گرم رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد.
با توجه به اینکه در محصول مورد نظرممکن است نور و آب در کنار یکدیگر قرار بگیرند به غیر از رطوبت محیطی رطوبت مستقیم هم باید در نظر گرفته شود.به همین دلیل عایق بندی بسیار دقیق در قسمت های نورانی بسیار حائز اهمیت می باشد.همچنین اتصالات و قسمت های در معرض آب با از جنس ضد زنگ انتخاب شود.
۳-۴-۳ دمای محیط
محصول مورد نظر در شهر تهران قرار خواهد گرفت به همین دلیل بیشترین و کم ترین دما در این شهر مورد بررسی قرار می گیرد که ۸/۴۱ تا ۵- می باشد که بر روی قسمت روشنایی محصول تاثیر چندانی ندارد ولی در مورد بخشی از محصول که در آن از عنصر آب استفاده می شود باید به یخ زدگی و ضریب انبساط و انقباض متریال هایی که با آب سرو کار دارند توجه شود.
۳-۴-۴ صوت
عنصر روشنایی ارتباطی با صوت پیدا نمی کند.در صورت استفاده از آب، ریزش و چرخش آب و هم چنین پمپی که برای این منظور در نظر گرفته می شود ایجاد صوت می کند و از آن جا که یکی اهداف طرح ایجاد آرامش نیز می باشد باید از پمپ هایی با صدای کمتر وهم چنین عایق صوتی استفاده شود وشدت آب طوری در نظر گرفته شود که صدای آرامش بخش تولید کند نه شدید.
۳-۴-۵ نور
از آن جایی که نور ساطع شده از محصول ممکن است بر قسمت هایی از خود محصول نیز بتابد نباید باعث صدمه به محصول شود مانند:داغ شدن و آب شدن برخی قسمت های محصول،رنگ پریدگی،مات شدن و … به همین دلیل باید در انتخاب نوع لامپ و هم چنین فواصل استاندارد دقت شود.
هم چنین در هنگام شب رفلکت های حاصل از تابش نور نباید بر چشم عابران و بینندگان اثر منفی داشته باشد.
از آن جایی که نور فقط در شب بر زیبایی محصول تاثیر گذار است ترکیب کلی محصول باید طوری طراحی شود که در هنگام روز بدون عنصر نور نیز زیبایی خود را تامین کند.
۳-۴-۶ گرد و غبار و آلودگی هوا
هوای محیط همواره حاوی مقدار کمی ذرات معلق می باشد،این ذرات می توانند به راحتی بر روی اجسام بنشینند و باعث آلودگی و کثیفی محصول گردند اصولاً گرد و غبار باعث کهنگی و استهلاک می گردند. و همچنین گرد و غباری که بر روی حباب چراغ بنشیند از میزان درخشندگی و شدن نور کم می کندوباعث می شود که پخش وانتشار خوب نور را بگیرد.
استفاده از رنگ های مقاوم و مواد مناسب برای ساخت چراغ به نحوی که رنگ های بکار رفته تا حد امکان آلودگی را کم تر نمایان ساز. سطح عمودی و احجامی که دارای سطوح تخت نیستند کم تر باعث تجمع گرد وغبار می شوند.
۳-۴-۷ وندالیزم
صدمه زدن به محیط ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه،عمد یا غیر عمد باشد.معمولا وندالیزم ناآگاهانه در ادامه یک پروسه طراحی نا صحیح اتفاق می افتدو نتیجه،مهیا ساختن شرایطی نامناسب برای استفاده گر می باشد.در صورتی که وندالیزم آگاهانه ،با میل و خواست استفاده گر و به منظور صدمه زدن به محصول صورت می گیرد،که معمولاً ارتباط مستقیمی با فرهنگ مردم دارد و به عنوان یک نوع خلا فرهنگی مطرح می شود.(مرتضی،سید رضا،رهیافت هایی در طراحی مبلمان شهری،۸۱،ص۱۳۱)
۳-۴-۸وندالیزم در مقایسه با زمان
اثرات وندالیزم در مقایسه با زمان های مختلف سال متفاوت است در محیط خارجی در فصل گرم وندالیزم افزایش می یابد و در فصل سرد به علت اینکه افراد کم تر در محیط های خارجی هستند کاهش می یابد.
۳-۴-۹ وندالیزم در مقایسه با مکان
مکان قرار گیری و استفاده از محصول در میزان صدمه دیدن آن تاثیر به سزایی دارد.عواملی که در این مورد تاثیر گذارند عبارتند از:
۱-میزان رفت و آمد در مکان مورد نظر
۲-بزرگی یا کوچکی مکان مورد نظر
۳- بافت فرهنگی منطقه استفاده گر(شمال شهر یا مرکز یا جنوب شهر،پارک باشد یا یک کتابخانه ایی که افراد خاصی در آن رفت و آمد دارند)
۳-۴-۱۰ وندالیزم در مقایسه با قیمت
لوکس بودن بیش از اندازه محصول به شکلی که بسیار قیمتی و ارزشمند به نظر برسد در جامعه ایی مانند ایران با شرایط اقتصادی متوسط و ضعیف ایده خوبی به نظر نمی رسد زیرا باعث ربودن بخشی از محصول و صدمه زدن به آن می شود.مگر آنکه در مکان خاصی که در دسترس عموم نیست قرار گیرد.
۳-۴-۱۱ وندالیزم آگاهانه
–حکاکی و خش انداختن بر روی محصول برای درج یادگاری