–
Q19
۴۵/۰
۸۹/۸
Q20
۳۰/۰
۸۳/۵
Q21
۸۶/۰
۱۱/۱۱
واکنش پس از خرید
Q23
۵۹/۰
–
Q24
۷۳/۰
۷۲/۸
Q25
۷۰/۰
۷۵/۸
نتایج تحلیل عاملی مندرج در اشکال (۷-۴ و ۸-۴) و جدول (۸-۴) نشان میدهد که تمامی شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق مقادیر تی (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از ۳/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای متغیرهای تحقیق شاخص های مناسبی محسوب میشوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۳-۴ مدلسازی معادلات ساختاری
برای بررسی روابط علی بین متغیرها به صورت منسجم کوششهای زیادی در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از این روشها برای انجام تحلیل عاملی تاییدی، معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. مدلسازی معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگر امکان میدهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه ای همزمان مورد آزمون قرار دهد. مدل معادلات ساختاری رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده[۹۳]و متغیرهای مکنون[۹۴]است، که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدلیابی علی و گاه نیز LISREL[95] نامیده شده است. اما اصطلاح غالب در این روزها، مدل یابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه [۹۶]SEM نامیده شده است (هومن، ۱۳۸۸؛۱۱).
یک مدل کامل معادلات ساختاری شامل دو مولفه میگردد:
الف) مدل اندازه گیری: جزئی از معادلات ساختاری که طی آن متغیرهای مکنون مشخص میشوند. متغیرهای مکنون، متغیرهای قابل مشاهدهای هستند که بوسیله کواریانس میان دو یا چند شاخص نشان داده میشوند.
ب) مدل ساختاری: جزئی از مدل ساختاری که روابط بین متغیرهای مکنون را نشان میدهد.
بررسی و تحلیل مدلهای اندازه گیری در مراحل اولیه مطالعات تاییدی مفید بوده چرا که می تواند روشنگر نقاط ضعف نظری بوده و به تفسیر یافتههای پژوهش کمک نموده و در طرح مطالعات آینده سهم عمدهای داشته باشد؛ بر این اساس مدلسازی معادلات ساختاری شامل دو مرحله عمده تدوین مدل و آزمون مدل میباشد. در تدوین مدل محقق با بهره گرفتن از کلیه نظریات مرتبط، پژوهش و اطلاعات در دسترس به طرح مدل می پردازد و در این مرحله مدل روابط علی بین متغیرها را توصیف مینماید. ارتباط بین متغیرها می تواند مبین فرضیههایی باشد که روابط علی بین متغیرهای مشهود و مکنون را از فضای تئوریک استنتاج نموده اند. مرحله بعدی آزمون برازندگی و میزان انطباق این نظریه ها با داده های تجربی است که از جامعه معین گردآوری شده اند (دانشگر،۱۳۹۰؛۱۲۹).
در بررسی بخش ساختاری مدل، روابط بین متغیرهای نهفته درونی و بیرونی (متغیرهای نهفته مستقل و وابسته) مورد توجه قرار میگیرند. در اینجا هدف، تشخیص این موضوع است که آیا روابط تئوریکی که بین متغیرها در مرحله تدوین چارچوب مفهومی مدنظر محقق بوده است، به وسیله داده ها تأیید گردیده یا نه. در رابطه با این موضوع، سه مسئله مد نظر قرار میگیرد.
۱) علائم (مثبت یا منفی) پارامترهای مربوط به مسیرهای ارتباطی بین متغیرهای نهفته نشان می دهند که آیا پارامترهای محاسبه شده جهت روابط فرضی را مورد تأیید قرار دادهاند.
۲) مقدار پارامترهای برآورد شده نشان میدهد که تا چه حد روابط پیش بینی شده، قوی میباشند. در اینجا پارامترهای تخمینی باید معنیدار باشند (یعنی مقدار قدر مطلق t باید بیشتر از ۹۶/۱ باشد).
۳) مجذور همبستگی چندگانه () برای معادلات ساختاری، مقدار واریانس هر متغیر نهفته درونی که به وسیله متغیرهای نهفته مستقل (بیرونی) تبیین می شود را نشان میدهد. هر چه مقدار بزرگتر باشد قدرت تبیین بالای واریانس را بیان می کند (کلانتری, ۱۳۸۸, ص. ۱۴۰).
در این قسمت تحلیل عاملی تأییدی و نمودارهای مسیر (وزنهای استاندارد و معناداری ضرایب) مدل مفهومی تحقیق در شکلهای (۹-۴) و (۱۰-۴) آورده شده است.
شکل ۹-۴ مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد)
شکل ۱۰-۴ مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب)
فرضیه های تحقیق
حس لذت تاثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید آنی دارد.
انگیختگی تاثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید آنی دارد.