– پیش بینی رفتار مشتریان و تقاضای بازار مبتنی بر تحلیل اصولی روندها و الگوها
– پیشبرد اهداف اساسی سازمان مانند کاهش هزینه ها، بهبود بهره وری، توسعه محصول، توسعه خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش درآمدها و غیره
– ارائه اطلاعات تحلیلی در قالب داشبوردهای گرافیکی که به نسبت گزارشات متنی از کارایی و اثربخشی مضاعفی برخوردار است.
– انجام تحلیلهای چندبعدی روی شاخصهای کلیدی عملکرد سازمان(نیکومرام، ۱۳۹۱).
برای بسیاری از بانک ها به عنوان موسسات مالی بسیار بزرگ، مدیریت موثر مشتریان در سطح شعب عامل حیاتی برای موفقیت است. برنامه ریزی برای جذب سپرده از مشتریان و کسب و کارهای کوچک، بودجه لازم برای اعطای تسهیلات که باعث کسب منفعت برای بانک می شود را به همراه خواهد داشت. از این رو جلب مشتریان مناسب، ارائه محصولات و خدمات مناسب به آنان و حفظ و نگهداری مشتریان در یک رابطه سودآور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تاثیر مثبت خود را در همه ابعاد بانک نمایان می سازد. به برخی از کاربردهای استفاده از BI در صنعت بانکداری در زیر اشاره می شود:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
– تحلیل و رتبه بندی شعب بر اساس کارایی عملکرد (سطح سود و زیان)
– مدیریت اعتبارات و سیستمهای هوشمند هشدار در مواقع عدم کفایت اعتبار
– محاسبه درآمد و زیان وام ها بر اساس سطح و میزان حسابها
– طبقه بندی مشتریان با هدف شناسایی مشتریان پر سود و کم سود
– گزارشگیری و تحلیل به تفکیک نوع حساب، طبقه مشتری، شعبه، نوع خدمات، زمان و …
– تحلیل ریزش مشتریان به تفکیک طبقه مشتری
– افزایش فروش برای مشتریان پر سود و کاهش هزینه ها برای مشتریان کم سود
– بهبود ارائه خدمات و پشتیبانی به مشتریان و در نتیجه افزایش وفاداری مشتریان
– شناسایی رفتار معاملات شامل رفتار مشتری، الگوی پرداخت و معاملات
– حذف بار ترافیکی گزارش های تحلیلی از روی سیستم های عملیاتی بانک
– افزایش سرعت در تحلیلها و گزارشات و در نتیجه تسریع در فرایند تصمیم
– تجهیز مدیران شعب به ابزار تحلیلی برای پیمایش در کلیه داده ها از بیرونی ترین سطح به سطوح درونی.
– فراهم کردن بستر تحلیلی-نظارتی بر هزینه های مربوط به شعب
– بررسی اعتبارات اسنادی جهت کاهش اتلاف اعتبار
– داده کاوی و کشف روندهای پنهان در داده ها
– پیگیری سوء استفاده های مالی و کشف و ردیابی کلاهبرداری و تقلب و پولشویی(جاوید، ۱۳۸۸).
۲-۵-۵ ارزش تسهیم اطلاعات بر نحوه استفاده از اطلاعات:
همچنین کارشناسان و تحلیلگران میتوانند با بهره گرفتن از امکانات ساده، فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست پیدا کنند. در واقع هوش تجاری بر مبنای یک هدف ساده پیادهسازی میشود: «بهبود کارایی با ایجاد بستر مناسب برای تصمیمسازی در سازمان». هنگامی که دیدگاه مدیران نسبت به دادههای سازمانی کامل و جامع است، میتوان به تصمیمات اتخاذ شده اطمینان کامل داشت و مطمئن بود این تصمیمات سازمان را در شرایط رقابتی حفظ میکند و همچنین اهداف تعریف شده سازمان به دست خواهد آمد(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
شکل ۲-۱ داده کاوی هوش تجاری(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
هوش تجاری، نه به عنوان یک محصول و نه به عنوان یک سیستم، بلکه به عنوان یک معماری و رویکردی جدید مورد نظر است که البته شامل مجموعهای از برنامههای کاربردی و تحلیلی است که به استناد پایگاههای داده عملیاتی و تحلیلی به اخذ تصمیم و کمک به تصمیمگیری برای فعالیتهای هوشمند تجاری و کسب و کار میپردازند. در یک راه حل هوش تجاری ارائه شده برای یک سازمان، افراد مختلفی در بخشهای مختلف درگیر میشوند: این افراد باید از نرمافزارهای کاربردی و تکنولوژیهای مختلف در مراحل متفاوت شامل جمع آوری، ذخیرهسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه نتایج به دست آمده، استفاده کنند. اجزا و عناصر اصلی یک سیستم هوش تجاری شامل موارد زیراست:
– استخراج، انتقال و بارگذاری
– انبار داده
– دادهکاوی
– نرمافزارهای گزارشگیری
– سیستم تصمیمیار هوشمند
– عامل هوشمند
– سیستم مدیریت دانش
– سیستم ارتباط با مشتری(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
یک سیستم هوش تجاری بر اساس استاندارد، ویژگیهای خاصی دارد. استاندارد شامل ویژگیهای وظیفهمندی، قابلیت استفاده، قابلیت اطمینان، کارایی و قابلیت پشتیبانی است، بر اساس موارد اعلام شده توسط موسسه گارتنر این ویژگیها را میتوان به صورت زیر درسیستمهای هوش تجاری تعمیم داد:
الف: وظیفهمندی: یک سیستم هوش تجاری بر اساس این ویژگی باید بتواند موارد زیر را پاسخ دهد:
بودجهبندی، برنامهریزی، نظارت، پیشگویی، یکپارچهسازی، گزارشات مالی، کارت امتیاز، داشبورد، گزارشات عمقی، گزارشات عمقی تا سطح دانهبندی اطلاعات، تحلیل، تعریف پرس و جو توسط کاربر، گزارشگیری زمانی و دورهای و تحلیلهای «چه میشد، اگر قابلیت استفاده: برای پشتیبانی از این ویژگی باید امکانات زیر را داشته باشد:
– کاربر بتواند به دادهها در حد جزییات و سطوح خلاصه سازی شده دسترسی داشته باشد
– کاربر بتواند محیط گرافیکی خودش را ایجاد کند
– امکان ارائه گزارشات به صورتهای مختلف ازجمله گراف، جدول، نقشه، سند و…
– امکان نمایش گرافیکی دادهها و بصریسازی روابط بین اطلاعات تجاری و اطلاعات موقعیتی جغرافیایی (مثلاً تحلیلهای جغرافیایی شعب سراسر کشور).
ب: قابلیت اطمینان: سیستم هوش تجاری باید بتواند بدون در نظر گرفتن سختافزار و تعداد کاربران یک دسترسی قابل اعتماد فراهم کند. با از دست رفتن قسمتی از دادهها سیستم باید بتواند تخمین درستی از مقادیر از دست رفته انجام دهد تا نرمافزار هوش تجاری بتواند به درستی به کار خود ادامه دهد(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
پ: کارایی: برای اینکه یک سیستم هوش تجاری بتواند به درستی و به طور کارا عملیات مورد نظر خود را انجام دهد باید بتواند از یک سری ابزارها استفاده کند. این ابزارها شامل انبار داده، معماری دو لایه و سه لایه و ابر داده هستند(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
شکل ۲-۳ کارایی ابزارهای هوش تجاری(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
ت: قابلیت پشتیبانی: سیستم ارائه شده توسط یک فروشنده باید به صورت کامل پشتیبانی شود. پشتیبانی خوب یک سیستم و ارائه نسخههای جدید توسط ارائهدهنده و نیز ارائه مطالب آموزشی مفید در ارتباط با نرمافزار یکی از ویژگیهای یک سیستم هوش تجاری است(حقیقت و رضایی، ۱۳۹۰).
۲-۵-۶ نحوه استفاده از اطلاعات بر استقرار سیستم هوش تجاری در بانک:
نتیجه پیاده سازی و استقرار سیستم های BI در سازمانها را میتوان در موضوعات کلی زیر دسته بندی نمود:
۱- کنترل دائم شاخصها:
برای سازمانها، ادراک و یکپارچهسازی داده ها در تمامی سطوح بزرگترین چالش مدیریتی به شمار می آید و تدوین مقیاسهای اندازه گیری، به روز نگه داشتن، مقایسه و تمرکز بر آنها در سازمان، مشکلی همیشگی است که با ورود سیستم هوشمندی کسب و کار ( و استقرار انبار داده های موضوعی)، به اکثر این مشکلات خاتمه داده میشود. داشبوردها در مشاهده شاخصهای حیاتی به تمامی سطوح سازمان یاری میرسانند و به کاربر امکان دنبال کردن جایگاه های سازمان توسط شاخصها را میدهند. با دنبال کردن شاخصهای متعدد و مورد نظر و تحلیل روندها میتوان درک بهتر از اینکه سازمان و حوزه های مرتبط چگونه عمل می کند، کسب کرد(انصاری و دیگران، ۱۳۸۹).
۲- مشاهده سلامت عملکردی سازمان در یک نگاه:
داشبوردها با ارائه مقیاسها و شاخصهای حیاتی سازمان بهصورت دیداری و در نمودارها و گیج های مختلف، امکان درک وضعیت های عملکردی را تنها در یک نگاه فراهم میسازند و تصویری از سلامت واحدهای مختلف در یک صفحه با یک نگاه را ارائه میدهند(عضنفری و دیگران، ۱۳۸۷).
۳- تشخیص مشکلات بالقوه پیش از تبدیل شدن به بحران