ب- تملک تمام زمین های داخل شهر و اطراف آن تا شعاع ۱۰ کیلومتر از سوی شهرداری.
ج- جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال سودجویانه زمین و ایجاد بهره اقتصادی در زمین .
۴- از لحاظ اجتماعی ، اهداف زیر مورد توجه قرار می گیرند :
الف- بالا بردن کیفیت زندگی ساکنان شهر
ب-خروج یا کاهش مشاغل قابل اعتراضساکنان شهر به خارج از محدوده
۵- اهداف فرهنگی مرمت بر استفاده هرچه بیشتر از فعالیت های گردشگری تاکید دارند.
۶- سیاست ها و راهبردهای کالبدی به قرار زیر است :
الف- حفاظت ،تعمیر و مرمت
ب- احیای خانه های مسکونی با ارزش
ج- هماهنگی کامل واحد های مسکونی با ارزش با نماهای پیرامون
۷- سیاست ها و راهبرد های آمد و شد و حمل و نقل شامل موارد زیر است :
الف- آرام سازی آمد و شد
ب- تاکید بر حمل و نقل عمومی و دوچرخه
ج- ایجاد تسهیلات لازم برای توقفگاه بخصوص در مناطق غیر مسکونی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۸- سیاست ها و راهبردهای تاسیساتی و تجهیزاتی بر ایجاد و تجهیز شبکه فاضلاب شهری تاکید دارد .
۹-شیوه برنامه ریزی مبتنی بر تدوین طرحهای جامع، منطبق با نیازهای معاصر است(حبیبی و مقصودی،۸۸:۱۳۸۲).
۲-۱۷ کشورهای در حال توسعه
۲-۱۷-۱- ترکیه
استانبول کهن شهری است به جای مانده از روزگاران کهن و پر از خاطره های تاریخی. دگردیسی این شهر در ابتدا «رمی» ، سپس مسیحی و دست آخر اسلامی سبب گشته است تا مرمت و نوسازی شهری به عنوان امر قطعی به عنوان معاصرسازی این شهر و تعریف مجدد آن در شبکه شهرهای جهانی تلقی شود. نکات مورد توجه در مرمت شهری استانبول عبارت است از :
۱-هدف اصلی مرمت استانبول : احیا و اعاده حیثیت تاریخی شهر به عنوان یک شهر جهانی
۲- هدف کالبدی : اولویت بخشیدن به طرح های بهسازی و نوسازی شهری
۳- هدف اقتصادی : تقویت بنیه اقتصادی شهر از طریق جذب گردشگر و ایجاد فضاهای شهری جاذب و درآمدزا
۴- هدف اجتماعی : خارج کردن شهر کهن از دست بینوایان و اقشار کم درآمد جامعه و ایجاد فضای شهر در خور عصر حاضر
۵- هدف فرهنگی : توجه دقیق به نقش تاریخی و فرهنگی شهر قدیم و معاصرسازی آن
۶- سیاست ها و راهبردهای کالبدی : الف- خروج صنایع مزاحم از شهر کهن ب- ایجاد فضاهای جدید در استخوان بندی شهر کهن برای جلوگیری از فرسودگی و معاصرسازی آن ج- مرمت تدریجی ابنیه تاریخی د- ممنوعیت بلندمرتبه سازی در شهر قدیم
۷- سیاست ها و راهبرد های حمل و نقل و آمد و شد : الف- ایجاد مسیرهای ویژه پیاده ب- استفاده از حمل و نقل عمومی در بافت کهن به ویژه اتوبوس و تراموا ج- ایجاد توقفگاه های متعدد در درون و پیرامون بافت کهن د- کند کردن عبور سواره
۸- سیاست ها و راهبردهای تاسیسات و تجهیزات شهری : معاصرسازی و به روز کردن تاسیسات و تجهیزات شهری
۹- شیوه برنامه ریزی :الف- ایجاد کاربری ها و عملکرد های گردشگری فرهنگی در بافت کهن ب- ایجاد ارتباط میان طرح های بالادست در مقیاس جهانی(حبیبی و مقصودی،۹۸:۱۳۸۲).
جدول ۲-۲ اهداف و راهکارهای اجرایی ساماندهی بافت های فرسوده
اهداف
راهکارهای اجرایی
توانمند سازی ساکنان
تامین اعتبار و مدیریت مالی مستمر
افزایش رونق اقتصادی ناحیه به دنبال تامین زیرساخت ها و اشتغال زایی ناشی از فعالیت بخش مسکن و به سبب آن بهبود وضعیت خانوار
فراهم سازی تسهیلات تجاری و بازارهای فروش صنایع دستی و نظایر آن
آموزش مهارت های حرفه ای
انتقال مالکیت زمین های ساخته شده(تعرفی) به ساکنان و ایجاد تعلق به محل سکونت به کمک مکانیسم های بانکی برای وام
تقویت روحیه خود باوری