عدم مطابقت
گودرزی و رمضانپور (۱۳۸۹)
نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر ندارد.
مطابقت
بابایی و همکاران (۱۳۸۷)
نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.
عدم مطابقت
۵-۴ نتیجهگیری کلی و تفسیر نتایج آزمون فرضیهها
در این پژوهش، تحلیل جامعی روی بررسی تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت در شرکت انتقال گاز ایران بین سالهای ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۱ شرکت مورد مطالعه انجام گرفت. با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت در کل نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از تاثیر عدم معنیدار استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت در شرکت مورد مطالعه میباشد.
مدیریت راهبردی اثربخش، نقش مهمی در موفقیت شرکت یا سازمان دارد. افزایش سطح رقابت در عرصه بین المللی، فناوریهای جدید و تغییر در فرایند کسب و کار موجب شده تا مدیریت هزینه پویایی و اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند. مدیران باید همیشه نگرش رقابتی داشته باشند و برای این منظور وجود استراتژی رقابتی در شرکت ضروری است. نگرش استراتژیک باعث می شود مدیر به پیشبینی تغییرات بپردازد و محصولات و فرایند تولید آنها براساس تغییرات پیش بینی شده در تقاضا و نیازهای مشتریان طراحی شوند. در چنین محیطی انعطافپذیری اهمیت دارد. با توجه به تقاضای روز افزون برای استفاده از مفاهیم جدید مدیریتی (نظیر تجارت الکترونیک، سرعت و انعطاف پذیری تولید) توانایی شرکت برای انجام تغییرات سریع و همگامی با پیشرفتها از اهمیت بسزایی برخوردار کرده است. چرخه عمر محصول از زمان معرفی محصول جدید تا خروج آن از بازار بسیار کوتاه خواهد شد. دیگر موفقیتهای کوتاهمدت ضامن تداوم فعالیت موفق شرکت در آینده نخواهد بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تاکید بر استراتژی، مستلزم فکر خلاق و نگرشی یکپارچه است. منظور از نگرش یکپارچه یعنی توانایی برای شناسایی و حل مشکلات از چندین بعد با کمک پرسنل چند مهارته که خود را مسئول تنها یک کار نمی دانند. در این نگرش بجای اینکه مشکل در قالب یک وظیفه قرار گیرد (مثلا مشکل تولید، مشکل بازاریابی، یا مشکل تامین مالی و حسابداری و …) یک گروه چند وظیفهای با بهره گرفتن از رویکرد یکپارچه و ترکیب مهارتهای گوناگون بصورت همزمان سعی در برطرف نمودن مشکلات می کنند. چنین رویکرد یکپارچهای در یک محیط رقابتی و پویا ضروری است. تمرکز شرکت بر پاسخگویی و جلب رضایت مشتری نیازمند آن است که تمام پرسنل و منابع شرکت در جهت برآورده ساختن این هدف گام بردارند. از آنجا که بطور روزافزون اهمیت مباحث استراتژیک، برای مدیران بیشتر می شود، مدیریت هزینه نیز از یک نقش سنتی (تعیین بهای تمام شده محصولات و کنترل عملیات) بیرون آمده و تاکید خود را بر مدیریت بهای تمام شده استراتژیک قرار داده است. بنابراین، مدیریت هزینه استراتژیک عبارتاست از تهیه اطلاعات مدیریت هزینه به منظور تسهیل در انجام اولین و اصلیترین وظیفه مدیر یعنی مدیریت استراتژیک.
اطلاعات مدیریت هزینه در قیمتگذاری محصولات، تصمیمگیری در خصوص ایجاد تغییر در محصول به منظور دستیابی به سودآوری بیشتر، بروز رسانی تجهیزات تولیدی با توجه به شرایط موجود و تعیین روش های جدید بازاریابی یا کانالهای توزیع محصولات شرکت استفاده میشود بنابراین هدف نظام مدیریت هزینه، کمک به حداکثر رساندن سود و ارزش شرکت در حال و آینده است.
در این پژوهش نسبت فروش خالص به مخارج سرمایهای بر بازده سالانه داراییهای شرکت انتقال گاز تاثیر معنیداری وجود نداشت؛ همچنین با توجه به تحلیل فرضیات این پژوهش، نسبت فروش خالص به مخارج سرمایه ای بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز نیز تاثیر معنیداری ندارد. بنابراین میتوان این احتمال را داد که هرچقدر میزان فروش شرکت افزایش داشته، تاثیری در افزایش بازدهی داراییهای شرکت ایجاد نکرده است که احتمالا از افزایش مخارج سرمایهای یا از ناکارایی داراییهای شرکت باشد. بنابراین با توجه به مبانی نظری پژوهش از یک نظر تنها فروش را نمی توانیم بعنوان برآوردکننده بازده مورد انتظار بدانیم بنابراین انتخاب شیوه های ممکن و نحوه استفاده از داراییها نیز میتواند در کارایی و اثربخشی مخارج سرمایه ای موثر واقع شود.
در این پژوهش نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده سالانه دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر معنیداری وجود نداشت. همچنین با توجه به تحلیل فرضیات این پژوهش، نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیری ندارد. بنابراین میتوان اذعان نمود که بازدهی داراییها از این جهت که باعث رشد شرکت و افزایش کارایی در جهت استفاده بهینه از داراییها گردد عمل ننموده است. بدلایل متعددی میتوان ناکارایی در استفاده مطلوب از منابع را توجیه نمود که یکی از راه های بکارگیری بهینه از داراییها، استفاده از مدیریت هزینه شرکت میباشد، بنابراین شرکتها از اطلاعات مدیریت هزینه میتوانند استفاده نمایند. اما میزان اتکای آنها به این اطلاعات بستگی به ماهیت استراتژی رقابتی شرکت دارد.
بسیاری از شرکتها رقابت خود را برمبنای ارائه کالا و خدمات با کمترین بهای تمام شده انجام میدهند. در این گونه شرکتها مدیریت هزینه امری حیاتی محسوب میشود. برخی شرکتها رقابت خود را بر مبنای پیشرو بودن در امر تولید و ارائه محصولات برتر و متمایز قرار میدهند. از اینرو در این شرکتها موضوع مهم، حفظ رهبری بازار از طریق توسعه محصولات و بازاریابی بهتر است. مدیریت هزینه، پشتیبانی از استراتژی شرکت از طریق فراهم کردن اطلاعاتی است که بواسطه این اطلاعات بتوان در توسعه محصولات و بازاریابی آنها موفق بود.
همچنین در این پژوهش نسبت تعداد کارکنان به دارایی ها بر بازده سالانه داراییهای شرکت انتقال گاز تاثیر معنیداری وجود نداشت. همچنین با توجه به تحلیل فرضیات نسبت تعداد کارکنان به داراییها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیری ندارد. بنابراین می توان این تحلیل را نمود که افزایش تعداد کارکنان در افزایش بازدهی داراییها تاثیری ندارد همچنین، با توجه به اینکه صنعت نفت و گاز بهعنوان محور توسعه اقتصادی کشورشناخته شده و صنعتی پایه در این راستا محسوب میگردد، دارای منابع هنگفتی از سرمایه های انسانی فیزیکی بوده که بهره برداری و استفاده بهینه از این منابع یکی از اهداف اصلی و رسالت مدیران این صنعت عظیم تلقی میگردد. تمایز محصولات، یکی از راه های موفقیت و تضمین آینده سازمان در عرصه های رقابت میباشد و از آنجاییکه وظیفه اصلی شرکت انتقال گاز صرفاً تحویل گاز از پالایشگاههای گاز و تحویل آن به مشتریان (داخلی و خارجی) میباشد و بدلایل سیاسی و … نمیتواند در مورد تحویل گاز به مشتریان سلیقهای عمل نماید لذا، مدیریت هزینه میتواند راهگشای مسایل رقابتی باشد تا بتوان از سرمایه های انسانی به طور کارا استفاده نمود.
۵-۵ پیشنهادات حاصل از پژوهش
پیشنهادات حاصل از پژوهش در قالب دو بخش، پیشنهادات مبتنی بر فرضیه ها و پیشنهادات برای پژوهشهای آتی مطرح میگردد:
۵-۵-۱ پیشنهادات مبتنی بر فرضیه ها
به سرمایه گذاران توصیه میشود هنگام استفاده از صورتهای مالی جهت تصمیمگیری در رابطه با سرمایهگذاری در سهام شرکتها به سیستم مدیریت هزینه و بهخصوص سابقه عملکردی (سودآوری) شرکتها توجه نمایند.
با توجه به صورتهای مالی شرکت و آزمون فرضیات پژوهش به سرمایه گذاران توصیه می شود به هنگام استفاده از صورتهای مالی جهت تصمیمگیری در رابطه با سرمایهگذاری در سهام شرکتها به چشمانداز آتی شرکتها نسبت به بازدهی داراییها و همچنین کارایی داراییها توجه نمایند.
همچنین به شرکتهای تولیدی فعال توصیه میشود از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای محاسبه دقیق بهای تمام شده محصولات و تخصیص دقیقتر هزینه استفاده نمایند.
۵-۵-۲ پیشنهادات برای پژوهشهای آتی
به منظور استفاده هرچه بیشتر از نتایج پژوهش و نیز کمک به روشن شدن تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران در آینده میتوان به موضوعهای زیر توجه بیشتری نمود:
در این پژوهش تاثیر استراتژی مدیریت هزینه (با توجه به متغیرهای ذکر شده) بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت مورد بررسی قرار گرفت در پژوهشهای آتی میتوان تفاوتها در تاثیر سیستم مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلندمدت شرکت را مورد بررسی قرار داد؛
بررسی نحوه پیادهسازی هزینهیابی بر مبنای هدف بصورت هماهنگ در شرکتهای زیر مجموعه صنعت نفت
بررسی رابطه نسبتهای مالی با عملکرد مالی شرکتها با تاکید بر اندازه شرکتها؛
بررسی ارتباط استراتژی مدیریت هزینه با عملکرد مالی بلندمدت در شرکتهای زیرمجموعه صنعت.
بررسی تحلیلی ارتباط بین استراتژی های انتخابی شرکت و تغییرات قیمت بازاری سهام شرکتهای زیر مجموعه صنعت نفت بعنوان معیار ارزیابی عملکرد.
۵-۶ محدودیتهای انجام پژوهش
به طور کلی پژوهشهای علمی نیازمند تردید منظم و منطقی هستند و پژوهشگران باید به نتایج پژوهش به دیده انتقاد بنگرند و منتقد سرسخت پژوهش های خویش و دیگران باشد. به بیان دیگر، دنیایی که برای مطالعه به ما داده شده است، دنیایی صد در صد درست یا نادرست نیست. درعلم تجربی هیچ چیز را نمیتوان با قطعیت مطلق ثابت کرد و اصولا تئوری، نه ثابت کردنی، نه رد کردنی و نه غیراحتمالی است. پژوهش حاضر نیز از موارد بیان شده فوق مستثنی نیست و دارای محدودیتهایی است که باعث میشود نتایج آن با احتیاط بیان شود. محدودیتها و مشکلاتی که در اجرای پژوهش حاضر وجود داشته و باید حین تفسیر یافته های پژوهش و تعمیم آن مد نظر قرار گیرند، به شرح زیر میباشند:
با توجه به اینکه نمونه شامل شرکت انتقال گاز ایران انتخاب شده است و شرکت ها از لحاظ اندازه، ساختار مالکیت، نوع خدمات، لزوما معرف تمام شرکتها در کشور نیست، بنابراین تعمیم یافتهها باید با احتیاط انجام گیرد.
عوامل غیر قابل کنترل حاکم بر شرکت انتقال گاز ایران از جمله غیرمنطقی بودن بعضی اطلاعات که بر عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسته پژوهش اثر گذار است، ممکن است تعمیم نتایج پژوهش را با محدودیت مواجه سازد.
عملکرد مالی شرکت ها ممکن است تحت تاثیر عواملی غیر از متغیرهای ذکر شده در این پژوهش باشد عدم کنترل عواملی همچون فرصت های رشد شرکت و کیفیت محصول که عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهند ولی در پژوهش کنترل نشدهاند باید در تعمیم نتایج مدنظر قرار گیرند.
۵-۷ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به تفسیر نتایج آزمون هر یک از فرضیهها و تطبیق نتایج آنها با سایر پژوهشهای مشابه پرداخته شد و در ادامه یک نتیجهگیری کلی از پژوهش صورت پذیرفته است. در نهایت ضمن ارائه پیشنهادهای کاربردی، پیشنهادهایی نیز برای پژوهشهای آتی ارائه و محدودیتهای پیشروی پژوهش ذکر شده است.
پیوستها
One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test
bazdehe.salane