فرایند محاسبه سهم ذینفع های مختلف در جزیی ترین واحد یعنی تاکسی
پس از تسویه، حساب های مربوط به ذینفع ها به روز رسانی و محاسبه های انجام شده قفل میشوند
بعد از عمل تسویه اعلامیه تسویه جهت ارائه به بانک یا اپراتور کارت صادر میگردد
ابزار مغایرت گیری جهت شناسایی مشکلات احتمالی در تراکنشها و کشف مغایرت در مانده اعتبار
گزارش عملکرد کارت ها بر اساس اطلاعات تراکنش
گزارش عملکرد تاکسی بر اساس اطلاعات تراکنش به تفکیک و به صورت تجمیعی
گزارش های مختلف مربوط به محاسبه های انجام شده
گزارش های تحلیلی بر اساس موجودیت ها و ناحیه های مختلف
تعریف و مدیریت سطوح دسترسی مختلف جهت محدود کردن دسترسی کاربرها
مدیریت کاربرهای سیستم به صورت خودکار و توسط اپراتور AFC
۷-۴-۲ اتوبوس
اتوبوس مهمترین وسیله حمل و نقل عمومی است. در این خصوص سرعت در پرداخت و در دسترس بودن مکانهای فروش کارت و شارژ مهمترین مساله در موفقیت پیاده سازی کارت بلیط اتوبوس است.
تجهیزات در نظر گرفته شده برای یک اتوبوس شامل یک دستگاه راننده به عنوان دستگاه اصلی و تعداد دلخواه دستگاه کاهنده عادی میباشد که در ورودیهای اتوبوس نصب گردیده و به دستگاه اصلی متصل هستند. مسافرین با نزدیک کردن کارت به دستگاه، کرایهای معین از اعتبار کارتشان کسر خواهد شد و آخرین رکورد مربوط به تردد مسافر داخل کارت ثبت می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
دیگر امکانات این دستگاهها عبارتند از :
ارتباط بی سیم بین اتوبوسها و سامانه مرکزی
ثبت ابتدا و انتهای مسیر طی شده توسط راننده
ذخیره سازی اطلاعات تردد مسافر در کارت و در حافظه دستگاه
نمایش پیامهای مناسب جهت راهنمایی مسافرین
ثبت ساعات کاری راننده
پوشش تعاریف مامور ردیف، مامور امداد، رییس خط و سایر پرسنل مربوطه
امکان نصب دستگاه در ایستگاه ها برای سامانه BRT
کاهش اعتبار کارت مسافر به میزان کرایه مسیر
ذخیره سازی اطلاعات تردد مسافر در کارت و در حافظه دستگاه
نمایش پیامهای مناسب جهت راهنمایی مسافرین
ارسال تعداد تردد مسافرین به دستگاه اصلی جهت اطلاع راننده
قابلیت تغییر سریع و راحت پارامترهای سیستم
نمایش تاریخ و زمان و تعداد کارتهای زده شده روی صفحه نمایش
قابلیت ذخیره سازی رکوردهای تردد حداقل ۱ ماه بدون تخلیه اطلاعات
امکان ثبت ورود و خروج راننده با تایید کارت مامورین مربوطه
ثبت زمان ورود راننده به ایستگاه با تایید کارت رییس خط
۷-۴-۳ مدیریت پارک حاشیه ای
سیستم های مربوط به مدیریت پارک حاشیه ای به دو روش قابل پیادهسازی هستند. این دو روش به صورت ترکیبی یا مستقل در هر شهر کاربرد دارند
پارکومتر
کارت پارک
در هر دو روش برای پرداخت هزینه پارک حاشیهای می توان از یکی از ابزارهای پرداخت الکترونیک وجه خرد استفاده کرد مانند انواع کارت های بدون تماس، USSD و یا DOV.
۷-۴-۳-۱ پارکومتر
در خصوص استفاده و پیاده سازی پارکومتر در کشور موارد موفقی وجود دارد که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به خوبی در حال بهره برداری است. معمولا سیستمهای به کار رفته شامل سخت افزاری است که تعدادی جای پارک را با روشن و خاموش کردن چراغهای چشمک زن قرمز(به معنی عدم پرداخت وجه) و سبز (به معنی این که وجه پارک پرداخت شده است) مدیریت می کند.
پیشنهاد می شود این دستگاه ها همه مجهز به صفحه کلید باشند تا بتوان در صورت نیاز با بهره گرفتن از صفحه کلید کاربرد های جدید را برای آنها تعریف کرد. موارد مانند:
پرداخت قبض جریمه و یا انواع قبضهای مربوط به شهرداری
درخواست ارسال تاکسی به محل
Register کردن کارت پرداخت شهروندی
و …
سایر مشخصات لازم عبارتند از
ضمنا در محیط آب و هوایی شهر رشت کلیه تجهیزات outdoor الزاما باید IP66 باشند تا به دلیل رطوبت و بتازندگی تجهیزات الکترونیکی خراب نشوند.
با توجه به نیاز معمولا این دستگاه ها بدون نیاز به برق شهری به نحوی طراحی شده اند که تنها با باتری کار می کنند. اما با توجه به نیازهای خاصی که در آینده قابل تعریف خواهند بود مانند فروش شارژ به روش Cat Scratch باید امکان Online کردن دایمی تجهیزات با بهره گرفتن از برق شهری یا باتری های خورشیدی وجود داشته باشد.
در صورت نیاز باید دستگاه ها بتوانند به دستگاه چاپگر برای چاپ رسید یا Parking Voucher مجهز شوند.