جدول۴-۱۳- آزمون یک نمونه ای فرضیه دوم ۸۳
جدول۴-۱۴- میزان همبستگی بین متغیّرها ۸۳
جدول۴-۱۵- بررسی رابطه خطی بین متغیّر ها ۸۴
جدول۴-۱۶- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونهای برای نمرات متغیّر کارکنان ۸۵
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول۴-۱۷- آزمون یک نمونه ای فرضیه سوم ۸۶
جدول۴-۱۸- میزان همبستگی بین متغیّرها ۸۶
جدول۴-۱۹- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها ۸۶
جدول۴-۲۰- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونهای برای نمرات متغیّر شراکتها ومنابع ۸۷
جدول۴-۲۱- آزمون یک نمونه ای فرضیه چهارم ۸۸
جدول۴-۲۲- میزان همبستگی بین متغیّرها ۸۸
جدول۴-۲۳- بررسی رابطه خطی بین متغیّر ها ۸۹
جدول۴-۲۴- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونهای برای نمرات متغیّر فرآیندها ۹۰
جدول۴-۲۵- آزمون یک نمونه ای فرضیه پنجم ۹۱
جدول۴-۲۶- میزان همبستگی بین متغیّرها ۹۱
جدول۴-۲۷- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها ۹۱
جدول۴-۲۸- آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونهای برای نمرات متغیّر مدل تعالی سازمان ۹۲
جدول۴-۲۹- آزمون یک نمونه ای فرضیه اصلی ۹۳
جدول۴-۳۰- میزان همبستگی بین متغیّرها ۹۳
جدول۴-۳۱- بررسی رابطه خطی بین متغیّرها ۹۴
جدول ۵-۱- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی اصلی ۹۸
جدول ۵-۲- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی اول ۹۹
جدول ۵-۳- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی دوم ۱۰۰
جدول ۵-۴- نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی سوم ۱۰۱
جدول ۵-۵- پنتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی چهارم ۱۰۲
جدول ۵-۶-نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ی پنجم ۱۰۲
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۲-۱- (گلاک و همکاران۱۹۸۰). ۲۸
نمودار۴-۱- نمودار میله ای فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ۷۱
نمودار۴-۲- نمودار دایره ای درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ۷۲
نمودار۴-۳- نمودارمیله ای فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان ۷۳
نمودار۴-۴- نمودار دایره ای درصد فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان ۷۳
نمودار۴-۵- نمودار میله ای فراوانی سابقه کار پاسخ دهندگان ۷۵
نمودار۴-۶- نمودار دایره ای درصد فراوانی سابقه کار پاسخ دهندگان ۷۵
مودار۴-۷- نمودار میله ای فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان ۷۶
نمودار۴-۸- نمودار دایره ای درصد فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان ۷۷
نمودار۴-۹- نمودار میله ای فراوانی رشته تحصیلی پاسخ دهندگان ۷۸
نمودار۴-۱۰- نمودار میله ای فراوانی سن پاسخ دهندگان ۷۹
چکیده
موضوع تحقیق حاضر بررسی رابطه مدل تعالی سازمانی (EFQM) و عملکرد آموزش و پرورش جغتای می باشد. در این تحقیق ۵ بعد از ابعاد مدل تعالی سازمانی ایی اف کیو ام شامل: رهبری، خط مشی و استراتژی، کارکنان، شراکت ها و منابع، و فرایند ها در آموزش و پرورش جغتای مورد ارزیابی قرار گرفته. روش انجام تحقیق به صورت میدانی و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد تعالی سازمانی و عملکرد که به ترتیب آلفای کُرنباخ بدست آمده۹۵%و ۸۸% می باشد. جامعه آماری این تحقیق معلمان، معاونین، مدیران و پرسنل اداری آموزش و پرورش جغتای جامعه آماری ما را تشکیل می دهند که به صورت تصادفی ساده تعداد۱۰۴نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. تکنیک آماری مورد استفاده در این تحقیق، آمار توصیفی و استنباطی می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک نرم افزار spssانجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد بین تعالی سازمانی و عملکرد آموزش و پرورش جغتای رابطه معناداری وجود دارد. همچنین رابطه سایر مؤلفه ها را تایید می نماید. نتایج کلی تحقیق بیانگر این است که ۴۷%از تغییرات عملکرد تحت تاثیر مدل تعالی سازمانی می باشد.
کلید واژه ها: تعالی سازمانی EFQM، عملکرد، آموزش و پرورش، توانمند ساز ها.
فصل اوّل:
کلیّات تحقیق
۱-۱- مقدّمه
دنیایی که در آن به سر می بریم بسیار پیچیده و واجد دو ویژگی عمده؛ منابع محدود و نیازهای نامحدود می باشد. همین عامل موجب توجّه روز افزون به بهره وری گردیده است. بهروری و یا بهبود عملکرد سازمان ها؛ می تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود. امروزه بنگاه و سازمان های مختلف کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالش های بیشماری مواجه هستند. حضور در بازار های جهانی و حتّی باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرت مند است. با توجّه به گسترش و پیچیدگی اهداف، فرایند ها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمان هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواست ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند(هداوند،۱۳۸۵). سازمان های آموزشی نیز از این قائده مستثنی نیستند. سازمان های آموزشی از یک طرف به خاطر قدمت چندین ساله خود و از طرفی به دلیل نیروی انسانی متقاضی آموزش عالی با چالش های زیادی مواجه بوده اند. فعّالیّت های آموزشی هر کشور را می توان سرمایه گذاری یک نسل برای نسل دیگر دانست(بازرگان،۱۳۸۳).در عصر کنونی با رخ دادن تحوّلات شگرف در زمینه های صنعت، مدیریّت و خدمات، نظام ارزیابی اجتناب ناپذیر شده است به گونه ای که نبود نظام ارزیابی جامع و مستمر در ابعاد مختلف (رهبری، کارکنان، منابع، اهداف، استراتژی) به عنوان یک از علائم بیماری و ضعف سازمان قلمداد می شود(صالح اولیاء،۱۳۸۳).