۱
EL1
q1
HC1
D1
۲
EL1
q2
HC2
D2
:
:
:
:
:
n
ELn
qn
HCn
Dn
جدول ۳‑۱ : جدول تصمیم گیری چاهک
با توجه به مقداری که در فیلدDR قرار دارد تعداد مسیرها و نرخ کدینگ[۸۱] را برای هر منبع تعیین می کند همچنین اینکه کدام مسیرها انتخاب شوند توسط چاهک معین می شود. چاهک، Rrep را روی مسیرهای انتخابی ارسال می کند و منابع بر اساس مقادیر Rrep های دریافتی تکهها را روی مسیرها ارسال می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چالشهای مختلف در مسیریابی چند مسیره برای افزایش قابلیت اطمینان
در این بخش به بررسی چالشهای مختلف مسیریابی چند مسیره در شبکه های حسگر بیسیم پرداخته می شود.
چالش بین سربار ترافیک[۸۲] و مسیریابی چند مسیره
در [۷] راهکاری برای تحلیل مقدار سربار لازم برای دسترسی به قابلیت اطمینان مورد نظر ارائه شده است. استفاده از مسیریابی چند مسیره برای انتقال به خودی خود ترافیک را افزایش میدهد و سربار زیادی را به شبکه تحمیل می کند. در [۷] تعداد مسیرها با بهره گرفتن از روشهای تحلیلی تخمین زده می شود همچنین مقدار ترافیک مورد نظر و احتمال خرابی نودها با توجه به محدودیتهای در دسترس بررسی می شود. مسیرهای چند مسیره مستقل از هم در نظر گرفته میشوند، بستهها با بهره گرفتن از کدینگ به تکههای مختلف تقسیم میشوند و بر روی مسیرهای مختلف ارسال میشوند. همان طور که در بخش قبل ذکر شد فقط تعداد خاصی از این تکهها در مقصد برای بازیابی بسته اصلی مورد نیاز است. اگر Ek تعداد تکههای لازم برای بازیابی بسته اصلی باشد در اینجا مقدار Ek تخمین زده می شود.
اگر احتمال موفقیت هر مسیر برای رساندن پیغام به مقصد باشد. را به صورت متغیر تصادفی متناظر با تعداد از مسیرهای که بسته را با موفقیت به مقصد میرسانند تعریف کرده است. آنگاه
(۳-۴ )
امید ریاضی برابر است با :
(۳-۵ )
توزیع بالا یک توزیع برنولی است که با توزیع نرمال تخمین می تواند یک تخمین دهنده خوب برای مقدار Ek با توجه به یک کران[۸۳] α باشد، در نتیجه باید باید برقرار شود. با توزیع نرمال میتوان گفت
(۳-۶ )
(۳-۷)
چون ترکیبهای متفاوتی از درجه چند مسیره و احتمالهای متفاوتp1..pn توزیعهای مختلفی بدست میدهد، برای غلبه بر این مشکل از توزیع نرمال استاندارد[۸۴] N(0,1) استفاده می شود.
(۳-۸)
P (Sk ≥ xα ) ≥ α (۳-۹)
(۳-۱۰)
(۳-۱۱)
(۳-۱۲)
(۳-۱۳)
نتایج شبیهسازی نسبت انتقالهای ناموفق را برای درجات چند مسیره مختلف و کرانهای متفاوت نشان میدهد، همچنین تعداد مسیرهای بهینه را برای کرانهای متفاوت نمایش میدهد.
چالشهای بین مصرف انرژی و قابلیت اطمینان
در [۲۰] مؤلف از تئوری باقیمانده چینیها[۸۵] (CRT) استفاده کرده است که با بهره گرفتن از این ایده نشان داده شده است که مصرف انرژی در شبکه های حسگر بیسیم کم شده است و همچنین به صورت تحلیلی چالشهای بین قابلیت اطمینان و مصرف انرژی بررسی شده است. دلیل کاهش مصرف انرژی در اینجا این است که با بهره گرفتن از CRT میتوان بیتهای کمتری را انتقال داد. از تکه کردن[۸۶] داده ها و مسیریابی چند مسیره استفاده می شود. با کاهش مصرف انرژی طول عمر شبکه به تبع افزایش پیدا می کند.
در [۲۱] یک مصالحه[۸۷] بین کارایی انرژی و قابلیت اطمینان در شبکه های حسگر بیسیم انجام شده است. با توجه به ارتباط ذاتی که بین قابلیت اطمینان و ازدحام[۸۸] وجود دارد لازم است ازدحام کاهش پیدا کند که قابلیت اطمینان را افزایش دهد. LACAR [21] یک پروتکل پیش فعال[۸۹] برای جلوگیری از ازدحام و افزایش نرخ تحویل داده ها در شبکه های حسگر بیسیم میباشد. در هر گره اطلاعاتی که از همسایهها (موقعیت، انرژی و ازدحام) همراه با اطلاعات محلی از چاهک، مسیرهای مناسب را برای انتقال داده تعیین می کند. نتایج شبیهسازی حاکی از نرخ دسترسی بالا و کارائی انرژی است.