ردیف
آماره های آزمون
مقدار
فرسودگی شغلی
نگرش حرفه ای معلمان
ضریب همبستگی
۶۱۴/۰-
سطح معناداری
…/.
بین متغیر تحلیل رفتگی شغلی و نگرش حرفه ای رابطه همبستگی منفی و معناداری وجود داردبه عبارتی با افزایش فرسودگی شغلی میزان نگرش حرفه ای کاهش می یابد و بالعکس
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
در چهار فصل قبل به بررسی ساختار اصلی تحقیق، همچون بیان مساله، اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق، پیشینه تحقیق، مبانی نظری تحقیق، روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. حال بر آن هستیم تا با توجه به مطالعات و نتایج بدست آمده نتیجه پژوهش حاضر را بطور مبسوط و خلاصه بیان نماییم. بنابراین در ادامه ابتدا نتایج بیان می گردد و سپس به بیان محدودیت ها و پیشنهادات برای پژوهش های آتی می پردازیم.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۵-۱٫نتیجه گیری
امروز با پیچیده تر شدن ساختار و عملکرد سازما نها، سازماندهی محیط کار و ایجاد محیطی آرام و بهره ور در سازما نها طوری که منجر به فعال شدن بیشتر نیروی انسانی، شادابی آنها، کاهش خطرات احتمالی، افزایش کیفیت در کار ، کاهش افسردگی ها، رشد خدمات و در نهایت دستیابی به بهره وری مورد نظر شود، از دغدغه های مدیران اجرایی و سرپرستان سازما نها است. نتایج حاصل از مطالعات مربوط به نیروهای انسانی، نشان می دهد که توسعه نیروهای انسانی بهره ور به طور مستقیم در دستیابی به بسیاری از اهداف سازمانی نقش به سزایی دارد.اما متأسفانه امروزه در بیشتر ارگان های کشور به علت پیش بینی نشدن واحد سازمانی ارگونومی و مشکلات ساختاری موجود سبب شده است که بسیاری از عوامل به طور غیر قابل پیش بینی سبب افزایش مشکلات در سازمان شود.صحیح اجرا نشدن ارگونومی و دانش آن در سازمان های کشور به ویژه آموزش و پرورش سبب شده است راهکارهای موقتی که هر از چندگاه در این رابطه گرفته می شود از جمله تغییرات مربوط به محیط کار و مسائل مربوط به محیط جواب عکس دهد. به این دلیل است که سازمان ها به طور خود سر و بدون استفاده از نظرات کارشناس تنها به تغییرات وسایل دست می زنند و از کار علمی پرهیز می کنند ..در این موارد تمامی سازمان های بین المللی توصیه های فراوانی می کنند که حمایتی ملی از برنامه های ارگونومی در سطح تمامی کشورها انجام شود و هر کشور متناسب با امکانان،ساختار و وظعیت فیزیکی ساختمان های احداث شده خود برنامه ای مدون و مشخص برای ارگونومی داشته باشد .
از طرفی عدم طراحی اولیه واحدها و تجهیزات موجود بر اساس اصول ارگونومی در کشورمان سبب شده است که تغییرات پی در پی که در جهت بهبود وضعیت وجود در کشور انجام می شود تنها سبب شود وضعیت موجود به وضیعت تکراری دچار شود .
در این موارد وجود برنامه های چند ساله برای تغییرات سازمان هایی که بیشترین تعداد نیروی انسانی در آنها وجود دارد از جمله سازمان آموزش و پرورش از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و حل کردن ای موضوع از پایه می تواند نتیجه مثبت ارگونومی که در بیشتر نقاط دنیا به همرا داشته باشد را در کشورمان نیز داشته باشد.
در تمام دنیا ثابت شده است که فرسودگی شغلی علاوه بر اینکه موجب ایجاد ناراحتی های جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی برای معلمان و کارکنان دولت می گردد، سازمان نیز به نحوی نیروی کاری فعال خود را از دست می دهد و متحمل هزینه های زیادی می گردد. این هزینه ها شامل هزینه درمان کارمند و هزینه ها ی فرصت از دست رفته می باشد. برآورد می شود که شرکت ها و سازمان های آمریکایی سالانه حدود ۱٫۲ تریلیون دلار به خاطر فرسودگی شغلی کارکنان خود زیان متحمل می شوند که این رقم برابر با۱۴٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این زیان ها شامل حقوق و دستمزد ایام بیکاری، هزینه درمان، هزینه ایام کار توأم با مشقت، ناتواتی های کوتاه مدت و بلند مدت و غیره می باشد در این رابطه بسیاری از مؤسسات پژوهشی در آمریکا به این نتیجه رسیدند که بکارگیری ملاحظات ارگونومی منجر به بهره وری بیشتر کارکنان می گردد و از فرسودگی شغلی در اکثر جوامع شغلی جلوگیری می کند.با وضعیت موجود توصیه می شود که ارگانهای کشور به بررسی این موضوع بپردازند و با برنامه های مدون به بهبود محیط کار برسند.
از طرفی وجود نزدیک بین نگرش حرفه ای و ارگونومی ما را به این موضوع خوشبین می کند که در اکثر سازمان های موجود در کشور عوامل فکری برای تغییرات در پایه و اساس ارگونومی در کشور وجود دارد بنابراین بهترین عملکرد در این زمینه استفاده از تفکرات بومی در کشور و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در این رابطه می با شد که در این رابطه تربیت نیروهای متخصص در کشور که از وضعیت کشور آگاهی کامل داشته باشند و از همه مهتر به علم این دانش آگاهی کامل داشته باشند ضروروی به نظر می رسد.
۵-۲٫بحث و بررسی
فرضیه اصلی
ارگونومی محیط کار بر فرسودگی شغلی و نگرش حرفه ای معلمان دبیرستانهای دولتی شهر شیراز در سال ۱۳۹۲ ارتباط دارد.
.با توجه به سطح معناداری و ضریب همبستگی چنین برداشت می شود که بین متغیر ارگونومی و نگرش حرفه ای معلمان رابطه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد به عبارتی با بهبود ارگونومی میزان نگرش حرفه ای معلمان نیز بهبود می یابدو بالعکس.همچنین بین متغیر ارگونومی و فرسودگی شغلی رابطه همبستگی منفی و معناداری وجود داردبه عبارتی با بهبود ارگونومی میزان فرسودگی شغلی کاهش می یابد و بالعکس با توجه به جواب بدست آمده از فرضیه، گفتن این نکته حائز اهمیت می باشد که با بهبود شرایط ارگونومی در کشور می توان به این موضوع دست پیدا کرد که فرسودگی کاهش پیدا کندو وجود نگرش حرفه ای به عنوان یک راهکار عملیاتی مناسب بتواند ما را در جهت بهبود اجرایی شدن دانش ارگونومی کمک کند.جواب این فرضیه با پژوهش های آدریانی(۱۳۸۹)وبهزاد(۱۳۹۰)همسو می باشد.
فرضیه فرعی ۱ و ۲ : ارگونومی محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان مرد و زن دبیرستانهای دولتی شهرشیراز ارتباط دارد.
بین متغیر ارگونومی و فرسودگی شغلی معلمان زن و مرد رابطه همبستگی منفی و معناداری وجود داردبه عبارتی با بهبود ارگونومی میزان فرسودگی شغلی کاهش می یابد و بالعکس.در این مورد پیشنهاد می شود که با بهود شرایط ارگونومی فرسودگی کاهش پیدا می کند. نتایج این پژوهش با پژهش های آدریانی(۱۳۸۹) همسو می باشد و با پژوهش فارن(۲۰۱۲) غیر همسو می باشد.
فرضیه فرعی ۳ و ۴: ارگونومی محیط کار با نگرش حرفه ای معلمان مرد وزن دبیرستانهای دولتی شهر شیراز ارتباط دارد.
نتیجه بین ارگونومی محیط کار با نگرش حرفه ای معلمان مرد و زن رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.
با پژوهش های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر ابعاد مؤثر بر نگرش حرفه ای معلمان بیشترین تأثیر را ارگونومی محیط کار در این رابطه دارد و ارگونومی به طور مستقیم بر نگرش حرفه ای معلمان مؤثر است جواب این فرضیه با فرضیات کراسول(۲۰۱۳) و فیشر(۱۹۹۹) همسومیباشد.
فرضیه فرعی ۵: تفاوت معناداری در ارگونومی محیط کارمعلمان مردوزن دبیرستانهای دولتی شهر شیراز وجود دارد؟.
با توجه به جداول فصل ۴ فوق مقدار T برابر با ۰۲/۱- می باشد و درجه آزادی ۳۵۶ و سطح معناداری ۳۰۷/. که از ۰۵/. بیشتر است می توان نتیجه گرفت که بین میانگین ارگونومی محیط کار معلمان مرد و زن در دبیرستان های دولتی شهر شیراز تفاوت معناداری در سطح ۰۵/. وجود ندارد این بدان معنا می باشد که فرض یک رد و فرض صفر تأیید می شود.
جواب این فرضیه با فرضیات آدریانی(۱۳۸۹)غیر همسو می باشد.
فرضیه ۶ ،۷: فرسودگی شغلی محیط کار با نگرش حرفه ای معلمان(زن و مرد) دبیرستانهای دولتی شهر شیراز ارتباط دارد.
بین متغیر فرسودگی شغلی و نگرش حرفه ای رابطه همبستگی منفی و معناداری وجود داردبه عبارتی با افزایش فرسودگی شغلی میزان نگرش حرفه ای کاهش می یابد و بالعکس.
۵-۳٫پیشنهادات کلی
۱-در این پژوهش با توجه به پایین بودن سطح آگاهی کارکنان در زمینه اصول ارگونومی، آموزش کارکنان در زمینه بهترین روش صحیح انجام کار، اهمیت استراحت وقفه ای به هنگام کار طولانی و استفاده از تجهیزات و تسهیلات موجود در زمینه پیشگیری از بروز آسیب های شغلی می تواند نقش بسزائی در افزایش بهره وری نیروی انسانی داشته باشد در نتیجه پیشنهاد اصلی پژوهش اصلی پژوهش آموزش اصلی این نکات به کارکنان مربوطه می باشد.